Paprika
Satoshi Kon’s PAPRIKA (Papurika, 2006)
Σκηνοθεσία: Satoshi Kon
Σενάριο: Seishi Minakami, Satoshi Kon
Animation: Madhouse Studios
Φωτογραφία: Michiya Kato
Μοντάζ: Satoshi Kon
Μουσική: Susumu Hirasawa
Ηθοποιοί: Megumi Hayashibara, Tohru Furuya, Toru Emori
Διάρκεια: 90'
Μια από τις πιο αναμενόμενες ανιμε ταινίες της φετινής χρονιάς ήταν η τελευταία δουλειά του μεγάλου Ιάπωνα σκηνοθέτη Satoshi Kon. Ο σημαντικός αυτός Ιάπωνας δημιουργός μας έχει συνηθίσει σε μικρά αριστουργήματα και η κάθε καινούργια του ταινία δημιουργεί τόσο θόρυβο στον χώρο των ανιμε, όσο και οι ταινίες του Miyazaki. Ενώ όμως οι ταινίες του Miyazaki θεωρούνται προσβάσιμες για όλη την οικογένεια, οι ταινίες του Kon προορίζονται καθαρά για πιο ενήλικο κοινό…
Πριν την Paprika ο Kon μας έδωσε τρεις ταινίες (Perfect Blue, Millennium Actress, Tokyo Godfathers) και μια σειρά (Paranoia Agent). Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από μια σεναριακή και σκηνοθετική δεξιότητα η οποία ωριμάζει με το πέρασμα του χρόνου. Κάθε καινούργια του δημιουργία είναι καλύτερη από την προηγούμενη, τουλάχιστον από τεχνικής πλευράς. Η Paprika δεν αποτελεί εξαίρεση και ο Kon ανέβασε για μια ακόμη φορά τον πήχη των προσωπικών του επιδόσεων. Προσωπικά νομίζω ότι η καλύτερη μέχρι σήμερα ταινία του Kon είναι το Millennium Actress, αλλά αυτό δεν μειώνει το γεγονός ότι η Paprika ήταν η καλύτερη φετινή παραγωγή του Ιαπωνικού κινηματογράφου.
Είχα την τύχη να δω την ταινία για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη ως μέρος του ετησίου Sci-Fi London Festival, οπότε η πρώτη μου επαφή με την Paprika έγινε υπό ιδανικές συνθήκες. Οι πρώτες μου εντυπώσεις ήταν άριστες και η ταινία ήταν το αποκορύφωμα της Anime All-nighter βραδιάς του φεστιβάλ. Μάλιστα ήταν η μόνη ταινία που οδήγησε το κοινό σε ένα αυθόρμητο χειροκρότημα με το που έπεσαν οι τίτλοι του τέλους. Πρόσφατα ξαναείδα την ταινία κατεβασμένη από το δίκτυο, και έτσι μπορώ πια να προσφέρω μια λεπτομερειακή της κριτική.
Βασική Πλοκή
Η ταινία κινείται σε γνώριμα χωράφια για τον Shatoshi Kon αφού τα θέματα της ψυχολογικής ισορροπίας ή ανισορροπίας των ανθρώπων είναι ένα από τα αγαπημένα του. Και το Perfect Blue, και το Paranoia Agent ακροβατούν στον ίδιο χώρο, στην Paprika όμως η παράνοια αποτελεί τον κορμό της υπόθεσης παρά το περιβάλλον στο οποίο κινείται. Όσα τέτοια θέματα όμως είχε ψηλαφίσει σε προηγούμενες ταινίες του, εδώ τα αναπτύσσει με περισσή δεξιοτεχνία.
Animation σκηνοθεσία και ήχος
Σκηνοθετικά ο Kon είναι σε μεγάλη φόρμα όπως μας έχει συνηθίσει άλλωστε. Το ύφος και η υπόθεση της ταινίας είναι αρκετά περίπλοκο και χρειάζεται σημαντικές σκηνοθετικές ικανότητες. Πολλά θα μπορούσαν να πάνε στραβά, o Kon όμως καταφέρνει να μετατρέψει την περιπλοκότητα της ταινίας στο μεγάλο της ατού. Οι εναλλαγές από τον πραγματικό κόσμο στον κόσμο των ονείρων γίνεται πολύ ομαλά χωρίς να κουράζει τον θεατή. Ποτέ δεν ξέρεις πραγματικά σε ποιον κόσμο βρίσκεσαι αλλά αυτό δεν κάνει ποτέ την ταινία να φαίνεται ασυνάρτητη. Ο Kon έχει κάνει θαύματα στο μοντάζ, εκεί που όμως έχει ξεδιπλώσει όλο το ταλέντο του είναι οι σκηνές των ονείρων. Απλά μας σαγηνεύει σε κάθε σκηνή και βρισκόμαστε σε ένα όνειρο που δεν θέλουμε να τελειώσει.
Ιστορικό, χαρακτήρες και ανάλυση
Για κάποιους μπορούν αυτά να θεωρηθούν έλλειψη αυθεντικότητας και αυτό να αποτελέσει αρνητικό, εμένα όμως δεν με πείραξε καθόλου. Δεν πρόκειται σε καμιά περίπτωση για διασκευή του Paranoia Agent και τα γνώριμα σημεία είναι απλά το σήμα κατατεθέν του στυλ του Satoshi Kon.
Μπορούμε να πούμε ότι η Paprika αποτελεί το τρίτο μέρος μιας τριλογίας με θέμα την ανθρώπινη φύση και τις νευρώσεις που μας προκαλεί ο μοντέρνος ρυθμός της ζωής (με το Perfect Blue και το Paranoia Agent τα άλλα δυο μέρη). Πρόκειται για μια ταινία με πολλά επίπεδα και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματα του. Μπορεί κάποιος να την δει σαν ένα εξαίρετο ψυχολογικό θρίλερ ή ως ένα δοκίμιο για τον ανθρώπινο ψυχισμό και την παράνοια που τον διακατέχει. Δεν είναι ταινία για όλους… Κάποιοι που έχουν σαν αγαπημένα ανιμε τα Pokemon και Naruto μπορεί να μην εκτιμήσουν την ταινία, αλλά η θέαση της είναι σίγουρα μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για να βελτιώσουν το επίπεδο τους.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι για μια ακόμη φορά ο Satoshi Kon δεν μας απογοήτευσε και κατάφερε να επιβεβαιώσει την πίστη μας στο οπτικοακουστικό μέσο που γνωρίζουμε ως Japanese Animation. Θέλω να τονίσω ότι αξίζει να περιμένετε μέχρι τον Σεπτέμβρη που θα βγει το DVD στο Region 2. Όχι μόνο επειδή αξίζει τα λεφτά μας, αλλά και επειδή τέτοιες ταινίες αξίζει να τις βλέπει κανείς κάτω από τις καλύτερες συνθήκες.
Άλλες κριτικές
The New York Times
“It happens to be one of the most wildly and disturbingly inventive animated films we've seen. It expands your notion of what animation can achieve. You come out from it as if from a dream: spooked, provoked and exhilarated.”
Newsweek
“Fiercely provocative, Paprika shames Hollywood’s use of animation as a kiddie pacifier.”
Rolling Stone
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου